Wat is SEO en hoe werkt het?



Wat is SEO en hoe werkt het

Wil jij graag leren hoe SEO werkt en hoe je met je website hoog in de zoekresultaten komt? Dan ben je aan het juiste adres! Als je de SEO van je website wilt verbeteren is het essentieel dat je weet wat je doet.

In dit artikel ga je dan ook meer leren over wat SEO is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het verbeterd.




Wat is SEO en wat betekent het?


SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. SEO is alles wat je doet om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google of Bing te krijgen. SEO is het belangrijkste van je website, want als je laag in de zoekresultaten staat krijg je ook minder bezoekers.


Het verschil tussen SEO en SEA


Je weet inmiddels wat is SEO is, maar wat is SEA? SEA staat voor Search Engine Advertising. SEA is in principe een betaalde versie van SEO.

De kosten van SEA worden per klik gerekend. De prijs per klik is gemiddeld € 0,80, maar kan erg variëren en hangt af van hoeveel concurrentie je hebt. Als je een beginnende online ondernemer bent, raden wij af hier gelijk gebruik van te maken. Wij raden aan om te zorgen dat de SEO van je website uitstekend is en gebruik te maken van back-links. Over back-links vertel ik later meer.


Waarom is SEO zo belangrijk?


SEO is het belangrijkste van je website, want als je laag in de zoekresultaten staat krijg je ook minder bezoekers. Meer dan 95% van de Nederlanders zoekt op Google of Bing naar een product/dienst. Als je website dan laag in de zoekresultaten staat is de kans erg laag dat er iets aangeschaft wordt op jouw website/webshop.

Zelfs als je een offline bedrijf hebt is SEO belangrijk, want als je bedrijf veel gevonden wordt op internet krijg je meer klanten. Om deze reden is SEO essentieel voor een succesvolle website/webshop.


Stap voor stap uitgelegd krijgen hoe SEO werkt en hoe je met je website hoog in zoekresultaten komt door een SEO expert>>


Hoe kun je SEO verbeteren?


Deze vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat SEO een erg brede term is. Er zijn erg veel factoren die invloed hebben op de SEO van een website, hieronder ga ik een paar factoren benoemen en uitleggen.


1. Technische SEO


Bij Technische SEO moet je denken aan alle factoren die achter de schermen aangepast worden voor SEO. Een belangrijke factor is bijvoorbeeld je site structuur. Je site structuur zorgt ervoor dat Google en bezoekers gemakkelijk door je website/webshop heen kunnen klikken. Ook zijn technische SEO factoren zoals goede headers, gebruiksvriendelijke URL’s, snelle laadtijd, sitemaps en beveiliging door middel van een SSL-certificaat erg belangrijk.


2. Content voor SEO


Veel en goede content is erg belangrijk als je je SEO wilt verbeteren. Content bestaat niet alleen uit teksten, afbeeldingen en video’s, maar ook uit de meta-discription, page titles, alt teksten en elke button op je website. De page title is de titel van een pagina die Google toont als je een pagina opzoekt.

Bekijk hieronder de afbeelding over de page title met daaronder de meta discription.

Wat is de page title en meta discription

Een afbeelding of video kan je SEO ook een stuk beter maken, want Google analyseert deze ook. Als je een afbeelding toevoegt aan je website is het belangrijk dat je een alt tekst toevoegt. Een alt tekst is de beschrijving van een afbeelding. Google analyseert deze beschrijving en ziet hierdoor waar je afbeelding over gaat.


3. Zorg dat je website betrouwbaar is voor Google


Het is van groot belang dat Google je website ziet als een betrouwbare website, want anders kom je laag in de zoekresultaten. Google baseert de betrouwbaarheid van een website op de domeinleeftijd en naamsbekendheid.

Je zult je nu vast afvragen, “hoe zorg ik dat de naam van mijn website bekend wordt?”. Als je wilt dat je website bekender wordt, kun je het best gebruik maken van back-linking. Back-Linking betekent dat meerdere websites naar jouw website verwijzen. Als je veel back-links hebt, ziet Google jouw website als een betrouwbare website, omdat meerdere websites naar jouw website doorverwijzen.


Veelgemaakte SEO fouten


Als mensen voor het eerst een website gaan optimaliseren zijn ze nog wel eens geneigd een beginnersfout te maken. Hieronder ga ik een paar veel gemaakte SEO fouten benoemen, zodat jij deze kunt vermijden.


1. Voor Google schrijven in plaats van bezoekers


Als mensen voor het eerst een website gaan optimaliseren, gaan ze heel vaak over optimaliseren. De meeste denken dat ze hoger in de zoekresultaten komen als ze hun tekst vol gooien met zoekwoorden. Dit werkte misschien 10 jaar geleden, maar Google trapt hier nu absoluut niet meer in. Maak deze fout dus absoluut niet, want je komt hierdoor alleen maar lager in de zoekresultaten te staan.




2. Zoekwoorden gebruiken waar niemand op zoekt


Als je hoog in de zoekresultaten wilt komen is het essentieel dat je gebruik maakt van de juiste zoekwoorden. Stel dat je website over fitness gaat, ga dan geen zoekwoorden als ‘pennenhouder’ gebruiken. Je komt misschien met dit woord wel op nummer 1 in de zoekresultaten, maar niemand zoekt dit op.


3. Zoekwoorden gebruiken met heel veel concurrentie


Je weet inmiddels dat het geen zin heeft om zoekwoorden te gebruiken waar niemand op zoekt, maar zoekwoorden gebruiken met mega veel concurrentie heeft ook geen zin. Deze fout wordt misschien nog wel vaker gemaakt dan de vorige. Het is belangrijk om uit te zoeken hoe groot de concurrentie is op een zoekwoord. Wij adviseren een zoekwoordenonderzoek uit te voeren, zodat je weet welke zoekwoorden je het best kunt gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld bij MozBar . Mozbar heeft ook erg veel gratis SEO tools die zeker het bekijken waard zijn.


4. Geen SEO teksten schrijven


Als mensen klaar zijn met het zoekwoordenonderzoek, hebben ze meestal geen zin om heel veel tijd te besteden aan teksten schrijven. Heel veel mensen gaan dan al snel kopiëren en plakken van concurrenten. Het heeft absoluut geen zin om te gaan kopiëren en plakken, want Google analyseert je website en kan dit zien. Het is misschien veel werk om SEO teksten te schrijven, maar het is het zeker waard.


Waarom investeren in hulp voor SEO?


De term SEO is erg breed. Het is om deze reden erg moeilijk om je website volledig zonder hulp te optimaliseren. Heel veel websites investeren in hulp voor SEO, omdat het anders erg lastig kan zijn om je concurrentie te verslaan.

Wij raden om deze redenen aan de SEO cursus van MasterSEO te volgen. De cursus bestaat uit 27 modules vol met uitleg video’s over SEO. Een groot voordeel van deze cursus is dat je een 1 op 1 call kunt inplannen met een SEO expert. Deze expert gaat al je vragen beantwoorden en verbeterpunten benoemen, die je kunt verbeteren bij je website.

Als je eerst meer wilt weten over deze cursus, bekijk dan onze review over de SEO cursus van MasterSEO. In deze review vind je meer informatie over de eigenaar en wat er in de cursus staat.


Al een keuze gemaakt? Neem dan gelijk deze twee stappen.

Begin hier met de SEO cursus van MasterSEO

Schaf hier de Phoenix-software aan en maak moeiteloos een goede website die hoog in zoekresultaten van Google scoort